تفاوت سوییچ، هاب و روتر

تفاوت سوییچ، هاب و روتر

هاب:

تفاوت سوییچ، هاب و روتر، هاب، دستگاه‌های موجود در شبکه‌ی شما را به یکدیگر متصل می‌کند و یک شبکه‌ی داخلی ایجاد می‌کند. این دستگاه دارای چندین پورت است که از طریق آن‌ها اتصال اترنت را در شبکه برقرار می‌کند. توجه داشته باشید هاب هوشمند نیست چون هیچ داده‌ای را فیلتر نمی‌کند و در مورد محل ارسال داده‌ها اطلاعاتی ندارد.

در واقع هاب فقط نقش برقرارکننده‌ی اتصال بین دستگاه‌های موجود در شبکه را دارد.

 

وقتی یک بسته‌ی اطلاعاتی از کامپیوتر مبدأ به سمت کامپیوتر مقصد ارسال می‌شود، آن بسته‌ی داده به یکی از پورت‌های هاب وارد می‌شود و در همه‌ی پورت‌های دیگر هاب کپی می‌شود. در نتیجه هر کامپیوتری که به هاب متصل باشد آن بسته‌ی داده را دریافت می‌کند و می‌تواند آن را ببیند. حتی اگر بسته‌ی داده برای آن کامپیوترها ارسال نشده باشد.

 

 سوییچ:

سوییچ بسیار شبیه هاب است و دارای چندین پورت است که از طریق آن‌ها اتصال اترنت را در شبکه برقرار می‌کند. اما بر خلاف هاب، سوییچ هوشمند است؛ چون می‌تواند آدرس‌های فیزیکی دستگاه‌های متصل که MAC Address نام دارند را در حافظه خود (درون جدول MAC address خود) ذخیره کند.

در این صورت هنگامی که یک بسته‌ی داده از کامپیوتر مبدأ به سمت کامپیوتر مقصد ارسال می‌شود، به یک پورت سوییچ ارسال می‌شود و سوییچ آن بسته‌ی داده بر اساس جدول MAC address، فقط در پورت کامپیوتر مقصد کپی می‌کند و برای آن می‌فرستد. برخلاف هاب که بسته‌ی داده را در همه‌ی پورت‌های خود کپی و برای همه کامپیوترها ارسال می‌کرد.

 

روتر:

همانطور که گفتیم دستگاه‌ها و کامپیوترها در شبکه‌ی خود با استفاده از هاب یا سوییچ به هم متصل می‌شوند و باهم ارتباط برقرار می‌کنند. اما برای ارتباط با شبکه‌ی دیگر در بستر اینترنت باید از یک روتر استفاده کنند.

در واقع روتر همان دستگاهی است که برای تبادل داده‌ها از شبکه‌ی داخلی به شبکه‌ی دیگر مانند اینترنت استفاده می‌شود. روتر، داده‌ها را از یک شبکه به شبکه‌ی دیگر بر اساس آدرس‌های IP ارسال می‌‌کند.

روتر در شبکه‌ی شما پیکربندی می‌شود. هنگامی که یک بسته‌ی داده به سوییچ یا هاب موجود در شبکه‌ی شما ارسال می‌شود، سوییچ یا هاب آن را به روتر می‌فرستند.

روتر آدرس IP آن را بررسی می‌کند و با توجه به آدرس IP مسیر مناسبی برای بسته‌ی داده پیدا می‌کند تا بسته‌ی داده را به مقصد مورد نظر ارسال کند.

اگر روتر تشخیص دهد بسته برای شبکه‌ی خودش در نظر گرفته شده است، آن را دریافت می‌کند، اما اگر تشخیص دهد بسته برای شبکه‌ی دیگری ارسال شده است، آن را برای همان شبکه ارسال می‌کند

 

جمع‌بندی

به عنوان جمع‌بندی تفاوت هاب و سوییچ و روتر، یک تعریف کوتاه از هر دستگاه داریم. هاب فقط تشخیص می‌دهد که دستگاه از نظر فیزیکی به آن متصل است.

سوییچ می‌تواند دستگاه‌های خاصی که به آن متصل هستند، شناسایی کند چون MAC address آنها را در خود ذخیره می‌کند. از هاب و سوییچ برای تبادل داده در شبکه‌های داخلی استفاده می‌شود؛ به عنوان مثال در شبکه‌ی خانگی یا دفاتر کاری.

 

از سوییچ و هاب برای تبادل داده در بستر اینترنت نمی‌توان استفاده کرد. زیرا برای تبادل یا مسیریابی داده‌های خارج از شبکه‌ی خودشان به شبکه‌ی دیگر، باید توانایی خواندن آدرس‌های IP را داشته باشند که هاب و سوییچ این توانایی را ندارند.از روتر برای تبادل داده‌ها در شبکه‌ی دیگر می‌توان استفاده کرد؛ زیرا روتر توانایی خواندن آدرس‌های IP را دارد. در نتیجه از هاب و سوییچ برای ایجاد شبکه و از روتر برای اتصال شبکه‌ها استفاده می‌شود.

 


برای مقایسه و خرید انواع دوربین و تجهیزات شبکه به سایت ما مراجعه کرده یا با مشاوران ما  به صورت رایگان تماس حاصل فرمایید.