دیافراگم دوربین مداربسته

دیافراگم دوربین مداربسته چیست؟

دیافراگم به قطعه‌ای در دوربین‌های مداربسته و عکس برداری گفته می‌شود که شکلی پره مانند دارد. این کلمه ریشه‌ی فرانسوی دارد و در لغت به معنای دریچه است. این قطعه با باز و بسته کردن پره‌های خود اجازه‌ی تابش نور به لنز دوربین را می‌دهد و میزان نور دریافتی توسط لنز دوربین‌ها را کنترل می‌کند.

دیافراگم ثابت:

لنز این نوع دوربین های مداربسته ثابت است و قابل تنظیم به صورت دستی نمی باشند. در دوربین های مداربسته ای که لنز هایی با با دیافراگم ثابت دارند دارای

روزنه های ثابتی در دوربین های مداربسته نیز می باشند. معمولا استفاده از این دیافراگم‌ها در مکان‌هایی که نور پردازی ثابت و قابل پیش بینی دارند متداول تر به حساب می‌آید.

 

دیافراگم دستی:

در دوربین های مداربسته ای که از لنز دستی بهره مند هستند، دیافراگم آن ها نیز به صورت دستی قابل تنظیم می باشد. دارای یک روزنه قابل تنظیم می باشد و کاربر می تواند با استفاده از حلقه ای که روی لنز دوربین مدار بسته مشخص شده به صورت دستی لنز دوربین مداربسته را تنظیم کند و دیافراگم را باز و بسته کند.

 

دیافراگم اتوماتیک:

در سیستم های اتوماتیک، تنظیمات کاملا به صورت خودکار صورت می گیرد. در دیافراگم های اتوماتیک لنز های دوربین مداربسته دارای یک روزنه قابل تنظیم می باشد که بر اساس شرایط نوری محیط تنظیم می شود.

 

کاربرد و تاثیر دیافراگم در دوربین مداربسته

ساختار دیافراگم‌ شبیه به ساختار چشم و مردمک آن هستند. همان طور که عنبیه‌ی چشم در نور زیاد کوچیک می‌شود، دیافراگم نیز در نور زیاد کوچک می‌شود. در صورتی که میزان نور کافی نباشد و فضا تاریک باشد هم عنبیه و هم دیافراگم بیشتر از حد معمول باز می‌شوند تا لنز بتواند نور کافی برای ثبت تصاویر را دریافت کند.

زمانی که نور به سطح لنز تابیده می‌شود دوربین به تنهایی نمی‌تواند میزان شدت نور ورودی را به خوبی کنترل کند تا شفافیت و کیفیت تصویر به خوبی حفظ شود. دیافراگم دوربین مداربسته می‌تواند میزان و شدت این نور را کنترل کند تا بر اساس نوری که در فضای تصویر برداری وجود دارد، نتیجه به تصویری خوب و مناسب منجر شود.

 

میزان تاثیر دیافراگم بر روی دقت و فوکوس دوربین مدار بسته

همان طور که می‌توانید حدس بزنید میزان و شدت نوری که بر روی لنز می‌تابد بر روی فوکوس و دقت دوربین مدار بسته تاثیر مستقیم خواهد گذاشت. باز شدن دیافراگم برای گرفتن نور بیشتر باعث خواهد شد تا فوکوس دوربین کاهش پیدا کند.

با توجه به اهمیت بالایی که نور در کیفیت و شفافیت تصاویر و جزئیات آن دارد، این یک مقوله‌ی حساس در بحث دوربین‌های مداربسته به شمار می رود. همچنین نور در فضاهای مختلفی که این دوربین‌های مداربسته در آن جا قرار داده می‌شوند می‌تواند تفاوت‌های زیادی داشته باشد.

 

به این دو دلیل، اکثرا مشاهده خواهید کرد که در دوربین‌های مداربسته استفاده از دیافراگم‌های اتوماتیک و خودکار چندان رایج نخواهد بود. با توجه به این موضوع اکثر تولید کنندگان دوربین‌های مداربسته عدد دیافراگم را در کمترین حالت خود قرار می‌دهند تا دوربین بتواند وسعت بیشتری از تصویر را به خوبی پوشش دهد.

 

اعداد دیافراگم دوربین‌های تصویربرداری و مداربسته

اعداد و ارقام دیافراگم به صورت f و یک عدد خاص مشخص می‌شوند. حرف f مخفف عبارت focal length یعنی فاصله‌ی کنونی است. هرچه عدد بعد از f کوچک تر باشد، روزنه‌ی دیافراگم بزرگ تر خواهد بود و نور بیشتری توسط لنز دوربین دریافت می‌شود. طبیعتا هر چقدر عدد پس از f بزرگ تر باشد روزنه نیز کوچک تر و میزان نور دریافتی کمتر خواهد بود.

لازم است بدانید که علاوه بر تاثیری که دیافراگم به تنهایی بر نور پردازی و تنظیم نور تصاویر ثبت شده توسط دوربین‌های گوناگون دارد، قابلیت‌های نرم افزاری و سخت افزاری هم مانند WDR یا BLC هستند که می‌توانند برای ترمیم نور نامناسب تصاویر دوربین به شما کمک کنند.

 


برای مقایسه و خرید انواع دوربین و تجهیزات شبکه به سایت ما مراجعه کرده یا با مشاوران ما  به صورت رایگان تماس حاصل فرمایید.