عوامل موثر بر قیمت دوربین مداربسته

عوامل موثر بر قیمت دوربین مداربسته

عوامل موثر بر قیمت دوربین مداربسته، یکی از سؤالات مهمی که هنگام خرید دوربین مداربسته از خود می‌پرسید این است که آیا مبلغی که پرداخت می‌کنید ارزش آن را دارد یا خیر. فاکتورهای کلی که تعیین‌کننده قیمت دوربین مداربسته هستند به شرح زیرند:

 

 برند دوربین مداربسته

معمولاً اولین فاکتور مؤثر بر قیمت دوربین مداربسته، برند آن است. برندهای مختلفی در بازار وجود دارند که هر کدام با توجه به کشور سازنده و امکانات خود، قیمت‌های متفاوتی دارند. اما نکته‌ای که باید به آن توجه کنید این است که قیمت بالا یا پایین یک برند، الزاماً به معنای کیفیت خوب یا بد آن نیست.

 

 آنالوگ یا دیجیتال بودن دوربین مداربسته

عموماً دوربین‌های مداربسته با دو نوع تکنولوژی آنالوگ و دیجیتال عرضه می‌شوند. نوع آنالوگ از قدیمی‌ترین انواع دوربین مداربسته است که با سیم‌کشی به یک دستگاه ضبط‌کننده ویدئویی متصل می‌شود. کیفیت و وضوح تصویر ضبط‌شده با دوربین‌های آنالوگ زیاد بالا نیست، اما یک نوع خاص از این دوربین‌ها تصاویر را با وضوح بالاتری ضبط می‌کند و به آن نوع آنالوگ HD گفته می‌شود. البته برای استفاده از آن  باید یک HD DVR هم تهیه کنید که این باعث بالا رفتن هزینه‌ها می‌شود.

 

از سوی دیگر دوربین‌های مداربسته دیجیتال یا تحت شبکه (IP) به دلیل استفاده از بستر شبکه یا اینترنت، کیفیت تصویر بهتری نسبت به نوع آنالوگ و HD دارند. دوربین‌های IP تصاویر را به شکل وایرلس ضبط می‌کنند و به سیم‌کشی مجزا نیاز ندارند. قیمت دوربین‌های تحت شبکه بالاتر از آنالوگ است اما شما باید با توجه به نیاز خود یکی از این موارد را انتخاب کنید.

 

 کیفیت تصویر دوربین مداربسته

همان‌طور که گفتیم وضوح تصویر دوربین‌های مداربسته بیشتر به آنالوگ یا تحت شبکه بودن آنها بستگی دارد. اما نوع لنزی که در این دوربین‌ها قرار گرفته است تعیین‌کننده نهایت وضوح تصویری است که می‌توانید آن دریافت کنید. دوربین‌های مداربسته در رزولوشن‌های مختلف HD، Full HD، 1، 2، 4 مگاپیکسل و… موجود هستند.

همچنین توجه داشته باشید که در دوربین‌های IP، هرچه سرعت اینترنت شما بالاتر باشد، تصاویر را با وضوح بالاتری دریافت خواهید کرد.

 

 جنس دوربین مداربسته

جنس بدنه دوربین‌های مداربسته فلزی یا پلاستیکی یا ترکیبی از هردو است. دوربین‌های فلزی معمولاً برای استفاده در محیط‌های بیرونی مناسب‌ترند و قیمت بالاتری دارند.

 

 لنز دوربین مداربسته

دوربین‌های مداربسته در دو نوع لنز ثابت (fix) و متحرک (varifocal) موجودند. دوربین‌های لنز ثابت فقط روی یک نقطه خاص فوکوس می‌کنند

و معمولاً برای استفاده در مراکز خرید مناسب هستند. اما اگر بخواهید  پوشش دید بیشتری داشته باشید باید از دوربین‌های لنز متحرک

استفاده کنید تا بتوانید با توجه به نیاز خود زاویه دید آن را تغییر داده یا بزرگنمایی کنید.

 

 شکل ظاهری دوربین مداربسته

Dome: این نوع دوربین‌های مداربسته برای نظارت در محیط داخلی  مناسب‌ترند و به دلیل محفظه گنبدی‌شکل درون خود (Dome در لغت به معنی گنبد است) به این نام معرفی می‌شوند. این دوربین‌ها قابلیت  چرخش و بزرگ‌نمایی دارند و معمولاً تحت شبکه هستند.

 

Bullet: این نوع دوربین‌های مداربسته به شکل استوانه‌ای، بلند و مخروطی و شبیه به گلوگه هستند (Bullet در لغت به معنی گلوله تفنگ است). این دوربین‌ها معمولاً در محیط‌های داخلی استفاده می‌شوند اما می‌توان با تهیه کردن یک محافظ با قابلیت ضد آب و گردوغبار،  در محیط‌های بیرونی هم از آن استفاده کرد.

 

Turret: این دوربین‌ها از نظر ظاهری شبیه به دوربین‌های نوع Dome هستند؛ با این تفاوت که وضوح تصویر و دید در شب بهتری نسبت به آنها ارائه می‌دهند. همچنین بیشتر این دوربین‌ها از نوع PoE هستند و این یعنی نیاز به کابل‌کشی مجزا برای تأمین برق آن ندارید.

 

PTZ: دوربین‌های PTZ به دلیل امکانات پیشرفته‌تر، قیمت بالاتری نسبت به انواع دیگر دارد. این دوربین‌ها هم تحت شبکه هستند و تصاویر زنده دریافتی با آن را می‌توان با قابلیت‌های تغییر جهت افقی (Pan)، تغییر زاویه (Tilt) و بزرگنمایی (Zoom)، تنظیم کرد.

قیمت هر یک از این دوربین‌ها با یکدیگر متفاوت است و شما برای انتخابشان تا حدودی باید بدانید که می‌خواهید دوربین شما قابل مشاهده باشد یا مخفی؟ کارشناسان امنیتی معتقدند دوربین‌هایی که به راحتی دیده می‌شوند گاهی مضر هستند و برای داشتن نظارت بهتر در اموال خود، بهتر است دوربین‌هایی را انتخاب کنید که با چشم غیرمسلح قابل مشاهده نیستند.

 

قابلیت دید در نور کم

هرچه سطح پیشرفتگی دوربین مداربسته کمتر باشد، قابلیت دیدن محیط از طریق آن در نور کم هم کمتر است. اگر به دنبال تجهیزاتی هستید که به شما امکان بدهد تا حتی در تاریکی مطلق هم دید داشته باشید، باید از روشن‌کننده‌های IR داخلی استفاده کنید و این باعث بالارفتن هزینه تمام شده دوربین مداربسته برای شما می‌شود.

 

امکانات دوربین مداربسته

هر دوربین مداربسته‌ای ویژگی‌های و امکانات منحصربه‌فرد خود را دارد. بعضی از آنها قابلیت‌های هوشمندی مانند تشخیص چهره، تعقیب سوژه،  شمارش افراد و… دارند که وجود هر یک از این امکانات باعث بالا رفتن قیمت دوربین مداربسته می‌شود.

 


برای مقایسه و خرید انواع دوربین و تجهیزات شبکه به سایت ما مراجعه کرده یا با مشاوران ما  به صورت رایگان تماس حاصل فرمایید.