قابلیت WDR دوربین مداربسته

اصلاح Wide Dynamic Range یا قابلیت WDR در دوربین مداربسته به یک مکانیزم بهبود دهنده کیفیت تصویر اشاره می کند که تا حدی بازه داینامیک دوربین را افزایش می دهد.

 

بازه داینامیک یا Dynamic Range چیست؟

بازه داینامیک یکی از مشخصات مهم تمام وسایل تصویربرداری است. مقدار بازه داینامیک مشخص می کند توانایی یک دوربین، در گرفتن

تصاویر با بازه نور متفاوت چقدر است. برای درک بهتر بازه داینامیک محیط یک پارکینگ را در نظر بگیرید. پارکینگ یک ورودی پر نور دارد، اما داخل پارکینگ هم به اندازه کافی نور وجود دارد. اگر به سمت ورودی بایستید، نور ورودی باعث می شود دیگر داخل پارکینگ را روشن نبینید، گرچه نور پارکینگ تغییری نکرده است.

دلیل این موضوع محدود بودن بازه داینامیک چشم است. طبیعتا هرقدر بازه داینامیک یک دوربین بیشتر باشد بهتر است، اما این موضوع در بسیاری موارد از نظر فنی ممکن نیست. به همین دلیل برای افزایش بازه داینامیک از مکانیزم های بهبود دهنده ای مثل WDR یا DWDR استفاده می کنند.

 

نحوه عملکرد تکنولوژی WDR در دوربین مداربسته

با استفاده از تکنولوژی WDR، لنز دوربین از سرعت شاتر مختلفی استفاده می کند. با این کار تعادلی در میزان روشنایی تصویر ایجاد می شود، بعضی از نقاط تصویر روشن تر و نقاط دیگر کم نورتر می شود. سنسور در این دوربین نور دریافت شده از بیرون را کنترل می کند تا به تصویر اصلاح شده ای دست یابد. در مناطق پر نور و روشن تر، از سرعت شاتر بالاتری استفاده می شود و جزئیات این ناحیه را ثبت می کند.

بدین ترتیب سنسور در مدت زمان کمتری در معرض نور قرار می گیرد. در نواحی کم نور تر و تاریک، سرعت شاتر کمتر و کندتر است تا جزئیات این نواحی ثبت شود. در این هنگام سنسور برای مدت زمان بیشتری نور بیشتری دریافت می کند.

 

به این ترتیب از یک تصویر دو فریم تولید می گردد. سپس این دو تصویر برای دست یابی به تصویر نهایی با نورپردازی میانی با یکدیگر ترکیب می شوند. تصویر حاصل از این ترکیب دارای روشنایی یکنواخت در نقاط مختلف آن است.

 

DWDR در دوربین مداربسته

در برخی از مدل های دوربین مداربسته قابلیت DWDR به چشم می خورد. این قابلیت شکل دیجیتالی قابلیت WDR است که مشابه با WDR به تنظیم روشنایی در تصویر می پردازد. با این تفاوت که  DWDR فاقد چیپ های پردازنده تصویر است و از طریق نرم افزار این کار را انجام می دهد. به همین دلیل خروجی آن مشابه قابلیت  WDR نیست اما وجود آن نیز بی تاثیر نخواهد بود.

 

واحد نشان دادن بازه داینامیک چیست؟

WDRبازه داینامیک را با دسیبل (db) نشان میدهند. بازه داینامیک دوربین های معمولی امروزی حدود 50 تا 60 دسیبل است. بازه داینامیک دوربین های WDR از 100 تا 150 دسیبل است. بازه داینامیک چشم انسان هم حدود 140 تا 160 دسیبل است.

 


 

برای مقایسه و خرید انواع دوربین و تجهیزات شبکه به سایت ما مراجعه کرده یا با مشاوران ما  به صورت رایگان تماس حاصل فرمایید.