نقطه کور در دوربین مداربسته

نقطه کور در دوربین مداربسته، همیشه مناطقی در تصویر وجود دارند که از دید دوربین مداربسته خارج می باشند.

هر یک از این مناطق، نقطه کور نام دارند. حتی در بهترین حالت تصویربرداری، جلوگیری از به وجود آمدن این نقاط کور در دوربین مداربسته، کار دشواری است.

با وجود اینکه دامنه دید دوربین مداربسته ها با هم متفاوت است، نقاط کور در هر دوربین مداربسته ای می تواند وجود داشته باشد. بنابراین برای کاربران دوربین مداربسته و به خصوص صاحبان کسب و کار، بهتر است برای جلوگیری از دسترسی سارقین و خرابکاران، این نقاط را شناسایی کنند.

 

به طور کلی 3 نقطه مهم وجود دارد که ممکن است دوربین مداربسته قادر به مانیتورینگ و شناسایی آن نباشد:

  1. زیر دوربین مداربسته: معمولا از زیر دوربین مداربسته، تا شعاع یک متری آن، نمی توان تصویربرداری کرد.
  1.  روبروی تابش نور خوشید یا منبع نور نور عامل مهمی در تصویربرداری دوربین مداربسته به شمار می رود اما وجود منبع نور شدید و مستقیم، منجر به تیره شدن اجسام و سوژه های مد نظر، در دوربین مداربسته می شود.

 

اختلاف زیاد نور در فضای بسته

این مشکل در دوربین مداربسته ای که رو به درب ورودی یا در پارکینگ نصب شده باشد، پیش می آید. هنگامی که در ورودی را باز کنید، تضاد نور شدید محیط بیرون و نور کم فضای داخلی، باعث تاریک شدن سوژه می گردد.

 

راهکارها:

برای جلوگیری از دستکاری دوربین مداربسته توسط خرابکاران و مجرمان، لازم است راهکار هایی را جهت انتخاب مکان مناسب برای نصب دوربین مداربسته بدانید:

  • انتخاب مکان ایده آل برای نصب دوربین مداربسته در ساختمان:

می توانید نقشه ساختمان را بررسی کرده و مکان های ایده آل جهت قرار دادن دوربین مداربسته را انتخاب کنید. سپس با در نظر گرفتن فاصله محل مورد نظر و دامنه دید دوربین مداربسته، تصمیم بگیرید که دوربین مداربسته ای با قدرت بزرگنمایی، متناسب با نیازتان تهیه کنید. برای این کار می توانید با متخصصان امنیتی مشورت کنید.

 

  • مشخص کردن سوژه مورد نظر:

باید تعیین کنید که از دوربین مداربسته انتظار ضبط تصاویر چه چیزی را دارید؟ چهره افراد مشکوک؟ یا گرفتن تصویر پلاک خودرو؟ پاسخ به این سوالات، به شما کمک می کند تا وضوح و نوع دوربین مداربسته مورد نیازتان را مشخص کنید.

 

  • ارزیابی مقاومت بالای بدنه دوربین مداربسته:

با توجه به محل نصب آن، ممکن است که دوربین مداربسته شما در معرض دستکاری و صدمه قرار بگیرد. مجرم یا خرابکار می تواند با مسدود کردن لنز دوربین مداربسته، جلوی دید آن را بگیرد. اگر دوربین مداربسته شما در مکان کم ارتفاعی قرار گرفته، از ضد ضربه و ضد آب بودن آن اطمینان حاصل نمایید.

 

  • توجه داشتن به نور محیط:

یکی از مهم ترین نکات برای انتخاب محل مناسب جهت نصب دوربین مداربسته، میزان روشنایی محیط است که اغلب به آن بی توجهی می شود.

اگر فضا کم نور باشد، یا در شب منبع روشنایی وجود نداشته باشد، باید دوربین مداربسته ای مجهز به مادون قرمز انتخاب کنید تا امکان دید در شب را داشته باشد.

همچنین باید توجه داشته باشید که دوربین مداربسته را درمقابل منبع مستقیم نور نصب نکنید.

 

  • در نظر داشتن حوادث طبیعی :

دوربین مداربسته هایی که در فضای باز نصب می شوند، در معرض باد، گرد و غبار، پوشانده شدن توسط شاخه و برگ درختان و… قرار می گیرند.

نور مستقیم خورشید می تواند دید دوربین مداربسته را تحت تاثیر قرار داده و به افراد متجاوز کمک کند تا از نقاط کور تصویر استفاده کنند.

بنابراین باید پیش از نصب دوربین مداربسته در این مکان ها، به زاویه و نحوه قرارگیری دوربین مداربسته توجه داشته باشید. همچنین باید توجه داشته باشید که دوربین مداربسته شما از دوام و کیفیت بالایی برخوردار باشد تا رطوبت، حرارت، گرد و غبار و شرایط محیطی مختلف، نتواند بر کیفیت تصویر آن تاثیر بگذارد.

 

  • زاویه دوربین مداربسته:

انتخاب دوربین مداربسته ای که زوایای دید گسترده ای را پوشش می دهد، می تواند در کاهش نقاط کور تصویر، موثر باشد. هرچه لنز دوربین مداربسته واید تر باشد، مناطق بیشتری را می گیرد. بنابراین هنگام تهیه دوربین مداربسته مناسب، باید به نوع لنز و فاصله کانونی آن توجه داشته باشید.

 


 

برای مقایسه و خرید انواع دوربین و تجهیزات شبکه به سایت ما مراجعه کرده یا با مشاوران ما  به صورت رایگان تماس حاصل فرمایید.