کابل شبکه چیست؟

کابل شبکه چیست؟

کابل شبکه چیست؟ کاربرد های فراوانی دارد که یکی از کاربرد های مهم، دوربین  مداربسته می باشد که از انواع کابل های شبکه ی دوربین شبکه استفاده می‌کنند. معمولاً از هشت رشته سیم مسی که دو به دو به یکدیگر متصل شدند تشکیل می‌شود که باعث می‌شود تا نویز در سیم های موجود در دوربین مداربسته کمتر شود.

 

انواع کابل شبکه

  • شیلد
  • فویل
  • سیم اتصال به زمین
  • روکش PE. برای کابل های مورد استفاده در فضای خارجی
  • محافظ

 

کابل شبکه دوربین مداربسته

کابل هایی هستند که به شکل تنیده بر یکدیگر می باشند و برای انتقال دیجیتال دیتا یا اطلاعات موجود در دوربین های مداربسته استفاده می شوند. که با توجه به کاربردهای خاصی که دارند، انواع متفاوتی وجود دارد.

 

مشخصات کابل شبکه

معمولاً هر کابل از هشت تا سیم تشکیل می شود که باعث می شود نویز بر روی سیم ها کمتر شود و به شکل دو به دو به هم تنیده شده‌اند.

 

رنگ بندی

معمولاً به رنگ های سفید سبز یا سبز سفید نارنجی و همچنین نارنجی سفید آبی یا آبی سفید قهوه ای و قهوه ای تولید و به بازار عرضه می شوند.

 

دسته بندی

معمولاً میزان فرکانسی که انواع کابل ها پشتیبانی می کند متفاوت می باشد. بنابراین حجم اطلاعاتی که قابل انتقال می باشد نیز بسیار تفاوت خواهد داشت که معمولاً دسته بندی ها را با CAT می شناسند.

 

CAT3: این مدل معمولاً از فرکانس ده هزار هرتز پشتیبانی می کند که می تواند اطلاعات را تا 10 مگاپیکسل انتقال دهد. در نظر داشته باشید که با توجه به این که این نوع آپ محدودیت حجم انتقال دارد در حال حاضر از آن استفاده نمی کنند.

CAT5: این نوع از کابل ها معمولاً تا فرکانس 100 مگا هرتز را معمولا پشتیبانی می‌کند.

CAT6: در ابتدا این نوع کابل های شبکه فرکانس 250 مگا هرتز را پشتیبانی می کردند اما با توجه به پیشرفت تکنولوژی و استفاده از زیر مجموعه ها در حال حاضر این نوع کابل شبکه فرکانس 500 تا 650 مگاهرتز را نیز پشتیبانی می کند.

 

CAT7: این نوع کابل شبکه ای که بیشترین کاربرد را دارد معمولا از فرکانس 600 مگاهرتز پشتیبانی می‌کند. از نظر نوع محافظ استفاده شده در آن در تولید کابل شبکه معمولاً از نوعی پوشش استفاده می‌کنند که باید این نوع پوشش محافظ آن کیفیت بالایی داشته باشد که این کابل های  شبکه با توجه به نوع محافظ به دسته بندی های زیر تقسیم می شود:

 

1.کابل UTP: این نوع کابل ها همان کابل های شبکه می باشند که معمولا  بدون غلاف محافظ هستند.

2.کابل STP: و اما این نوع کابل شبکه خلاف محافظ را دارا می باشد.

3.کابل S_UTP: بهتر است بدانید که کابل روکش دار بدون غلاف محافظ را با این اسم می شناسند.

4.کابل U_FTP: همچنین کابل شبکه ای که دارای فول محافظ برای سیم باشد را در بازار به این اسم می شناسند.

5.کابل SFTP: کابل دارای غلاف محافظ و همچنین روکش زرورقی در بازار به این اسم است که شناخته می شود.

 

سیستم های دوربین مداربسته

همانطور که می دانید در سیستم های حفاظتی و امنیتی از جمله دوربین های مداربسته معمولاً از کابل های شبکه متنوعی استفاده می شود.

بهتر است بدانید که برای محیط های داخلی و اداری از کابلهای CAT_6UTP استفاده می کنند. همچنین معمولا کمی طولانی تر می باشد و

امکان دارد به کابل شبکه آسیب برسد از کابلCAT_6SFTP استفاده می کنند. اما اگر پهنای باند و تصاویر در دوربین‌های مداربسته زیاد

باشد باید از کابلCAT_7 استفاده شود.

نکته بسیار مهم: کیفیت کابل های شبکه در دوربین های مداربسته  از اهمیت بالایی برخوردار است؛ چرا که اگر از کابل های شبکه بی کیفیت در دوربین های مداربسته استفاده کنید در کیفیت و وضوح تصویر تاثیرگذار می باشد و باعث می شود تا کیفیت تصاویر در دوربین های مداربسته ضعیف شود.

 


برای مقایسه و خرید انواع دوربین و تجهیزات شبکه به سایت ما مراجعه کرده یا با مشاوران ما  به صورت رایگان تماس حاصل فرمایید.