دسته‌بندی نشده

کیفیت دوربین مداربسته به چه چیزی بستگی دارد

کیفیت دوربین مداربسته

کیفیت دوربین مداربسته به چه چیزی بستگی دارد

 

امروزه نیاز به امنیت کاری کرده است که در هر جای نسبتا مهم، حداقل برای صاحب آن، یک دوربین مدار بسته حضور داشته باشد. اما یک واقعیت تلخ این است که همیشه امنیت یک قدم از خلافکاران عقب مانده است. (این خود دلیل اصلی پیشرفت دنیای امنیت بوده است) این سخن به این معنی است که حضور دوربین های مداربسته نیز به خودی خود فایده ای ندارد، باید فاکتورهای امنیت از هر نظر بالاتر روند. یکی از این فاکتور ها در این زمینه، کیفیت تصاویر دوربین مدار بسته می باشد.

پیکسل

برای این که لنز دوربین را به عنوان یک عامل در کیفیت تصاویر دوربین مدار بسته بررسی کنیم، باید با یک مفهوم به نام پیکسل آشنا شویم. دوربین برای نمونه برداری از شیوه ای جذاب استفاده می کند. در این شیوه، یک صفحه را در نظر بگیرید. این صفحه را به شکل خانه های مربعی تقسیم بندی کنید. در هر یک از این خانه ها، نمونه ای از تصویر واقعی قرار گرفته می شود. این مربع ها در حقیقت همان پیکسل می باشند.هرچه این پیکسل ها بیشتر باشد یعنی تعداد مربع ها بیشتر می شود و هرچه تعداد مربع ها بیشتر باشد یعنی اندازه آن ها کوچکتر می شود. این کوچکتر شدن باعث می شود نمونه گیری بسیار دقیق تر باشد. دقت در نمونه گیری همانطور که گفته شد یعنی داشتن کیفیت تصویر بالاتر. اینجاست که وقتی می گویند دوربینی 12 مگا پیکسل است یعنی برای نمونه برداری از 12 میلیون دانه مربع کوچک استفاده می کند.

لنز دوربین و سنسور تصویر

لنز دوربین و سنسور تصویر دو عامل اصلی و مهم در کیفیت تصاویر دوربین مدار بسته می باشند. اصلی ترین و مهم ترین علتی که می تواند در این داستان تاثیرگذار باشد همان مفهوم پیکسل می باشد. برای درک موضوع سنسور تصویر یک صفحه سفید را در نظر بگیرید که قرار است اولین نمونه از تصویر بر روی آن بیفتد. آن مربع هایی که به عنوان پیکسل معرفی کرده بودیم، دقیقا روی همین صفحه قرار دارند. این صفحه یا همان سنسور تصویر تعیین کننده اصلی در میزان کیفیت تصاویر دوربین مدار بسته می باشند.

هرچه تعداد پیکسل ها روی آن بالاتر باشد مسلما تصویر از کیفیت بالاتری برخوردار می باشد. اما این تمام مسئله نیست. برای آن که این پیکسل ها به شکل واقعی در تعداد خودشان مورد استفاده قرار بگیرند باید لنز مناسبی نیز در اختیار داشته باشیم.در حقیقت اگر لنز نتواند شعاع نوری را به اندازه مساحت پیکسل کم کند دیگر اندازه پیکسل مهم نخواهد بود و ممکن است تعداد پیکسل به اندازه نصف یا یک سوم و حتی بیشتر کم شود. مثلا برای یک سنسور تصویر 5 مگاپیکسلی استفاده از لنز 1 مگاپیکسلی به منزله این است که نهایتا شما دارای کیفیت 1 مگاپیکسلی هستید.

turbo

پردازشگر در کیفیت دوربین مداربسته

اما هر چه پیکسل ها کوچکتر باشند و تعداد آن ها بالاتر برود، حجم پردازش نیز بالاتر می رود. اینجاست که نقش یک پردازشگر در کیفیت تصاویر دوربین مدار بسته مشخص می شود. در اصل پردازشگر به عنوان مغز دوربین باید تک تک سلول ها و پیکسل ها را تحلیل کند و اطلاعات مورد نیاز خود را خارج کند. هر چه تعداد بالاتر برود، این کار طولانی تر و سخت تر می شود. از این رو برای داشتن کیفیت تصاویر دوربین مدار بسته به شکل مناسب، باید از پردازشگر مناسبی استفاده کرد.

 

وجه داشته باشید در دوربین های امروزی تمام توان یک پردازشگر صرف این تجزیه و تحلیل نمی شود، بلکه برای فوکوس خودکار، تنظیم لنز دوربین و کنترل سایر بخش های دوربین مدار بسته نیز مورد استفاده قرار می گیرد.

 

این موارد می تواند در انتخاب یک پردازشگر مناسب بر اساس نیاز به ما یاری دهد. این موارد گفته شده به عنوان اصلی ترین عوامل موثر در کیفیت تصاویر دوربین مدار بسته می باشند. اما مواردی دیگر چون نوع انتقال تصاویر ( سیم یا بی سیم)، نوع فشرده سازی و … نیز می تواند در کیفیت تصاویر دوربین مدار بسته موثر باشند.


عملکرد دوربین پلاک خوان

انواع مدل های هایک ویژن

پرفروش ترین برند های دوربین مداربسته 

اینستاگرام تلگرام

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *