مطالب آموزشی

هوش مصنوعی چیست؟

هوش مصنوعی چیست؟

هوش مصنوعی چیست؟

هوش مصنوعی چیست؟ هوش مصنوعی شبیه سازی فرآیندهای هوش انسانی توسط ماشین ها به ویژه سیستم های کامپیوتری است. کاربردهای خاص هوش مصنوعی شامل سیستم های خبره، پردازش زبان طبیعی، تشخیص گفتار و بینایی ماشین است.

هوش مصنوعی (AI) شاخه ای گسترده از علوم کامپیوتر است که با ساخت ماشین های هوشمندی که قادر به انجام وظایفی هستند که معمولاً به هوش انسانی نیاز دارند، مربوط می شود.

هوش مصنوعی (Artificial intelligence) به ماشین‌ها اجازه می‌دهد تا توانایی‌های ذهن انسان را مدل‌سازی کنند یا حتی آن‌ها را بهبود بخشند.

به طور کلی، سیستم‌های هوشمند مصنوعی می‌توانند وظایفی را که معمولاً با عملکردهای شناختی انسان مرتبط هستند انجام دهند.

 

هوش مصنوعی چگونه کار می کند؟

هوش مصنوعی به پایه ای از سخت افزار و نرم افزار تخصصی برای نوشتن و آموزش الگوریتم های یادگیری ماشین نیاز دارد. هیچ زبان برنامه نویسی مترادف با هوش مصنوعی نیست، اما تعداد کمی از جمله پایتون و جاوا محبوب هستند.

هوش مصنوعی چیست؟

چرا هوش مصنوعی مهم است؟

هوش مصنوعی به این دلیل مهم است که می تواند بینش هایی را در مورد عملیات خود به شرکت ها بدهد که ممکن است قبلاً از آن آگاه نبوده باشند و به این دلیل که در برخی موارد، هوش مصنوعی می تواند وظایف را بهتر از انسان ها انجام دهد.

قبل از موج فعلی هوش مصنوعی، تصور استفاده از نرم افزارهای کامپیوتری برای اتصال مسافران به تاکسی ها سخت بود، اما امروزه مثلا اسنپ یا تپسی  با انجام این کار به یکی از بزرگترین شرکت ها تبدیل شده است. این برنامه از الگوریتم‌های یادگیری ماشینی پیچیده برای پیش‌بینی اینکه چه زمانی افراد احتمالاً در مناطق خاصی نیاز به تاکسی دارند استفاده می‌کند، که کمک می‌کند تا رانندگان پیش از نیاز، به طور فعال در جاده‌ها حرکت کنند.

 

مزایا و معایب هوش مصنوعی چیست؟

شبکه‌های عصبی مصنوعی و فناوری‌های هوش مصنوعی به سرعت در حال تکامل هستند، در درجه اول به این دلیل که هوش مصنوعی مقادیر زیادی از داده‌ها را بسیار سریع‌تر پردازش می‌کند و پیش‌بینی‌ها را دقیق‌تر از آنچه که انسان ممکن است انجام می‌دهد.

 

مزایای

  • در مشاغل مرتبط با جزئیات خوب است.
  • کاهش زمان برای کارهای سنگین داده.
  • نتایج ثابتی را ارائه می دهد و عوامل مجازی وابسته بر هوش مصنوعی همیشه در دسترس هستند.

 

معایب

  • گران است.
  • به تخصص فنی نیاز دارد.

 

هوش مصنوعی چیست؟

 

هوش مصنوعی قوی در مقابل هوش مصنوعی ضعیف

هوش مصنوعی را می توان به دو دسته ضعیف یا قوی طبقه بندی کرد.

هوش مصنوعی ضعیف، یک سیستم هوش مصنوعی است که برای انجام یک کار خاص طراحی و آموزش داده شده است. ربات های صنعتی و دستیاران شخصی مجازی مانند سیری اپل از هوش مصنوعی ضعیف استفاده می کنند.

هوش مصنوعی قوی، همچنین به عنوان هوش عمومی مصنوعی (AGI) شناخته می شود، برنامه ریزی را توصیف می کند که می تواند توانایی های شناختی مغز انسان را تکرار کند.

 

نمونه هایی از فناوری هوش مصنوعی چیست و امروزه چگونه از آن استفاده می شود؟

بر اساس نوع و پیچیدگی وظایفی که یک سیستم قادر به انجام آن است، هوش مصنوعی در انواع مختلف فناوری گنجانده شده است. در اینجا شش مثال آورده شده است:

اتوماسیون. وقتی ابزارهای اتوماسیون با فناوری‌های هوش مصنوعی همراه شوند، می‌توانند حجم و انواع وظایف انجام‌شده را افزایش دهند.

فراگیری ماشین. این علم به کار بردن کامپیوتر بدون برنامه نویسی است.

بینایی ماشین. این فناوری به ماشین توانایی دیدن می دهد. بینایی ماشین با استفاده از دوربین، تبدیل آنالوگ به دیجیتال و پردازش سیگنال دیجیتال، اطلاعات را ضبط و تجزیه و تحلیل می کند.

پردازش زبان طبیعی (NLP). این پردازش زبان انسان توسط یک برنامه کامپیوتری است.

رباتیک. این رشته مهندسی بر طراحی و ساخت ربات ها تمرکز دارد. ربات ها اغلب برای انجام کارهایی استفاده می شوند که انجام آنها یا انجام مداوم آنها برای انسان دشوار است

ماشین های خودران. وسایل نقلیه خودران از ترکیبی از بینایی کامپیوتر، تشخیص تصویر و … تشکیل میشود.

 

کاربردهای هوش مصنوعی چیست؟

هوش مصنوعی راه خود را به بازارهای مختلف باز کرده است. در اینجا 5 نمونه آورده شده است.

  • هوش مصنوعی در مراقبت های بهداشتی
  • هوش مصنوعی در آموزش و پرورش
  • هوش مصنوعی در کارخانه ها
  • هوش مصنوعی در بانکداری بانک‌ها
  • هوش مصنوعی در حمل و نقل

 

هوش مصنوعی چیست؟

مزایای هوش مصنوعی برای نظارت تصویری

هوش مصنوعی همچنین صنعت نظارت تصویری را متحول کرده است. ابزارهای نرم افزاری وابسته به هوش مصنوعی دوربین مداربسته به کاهش زمان صرف شده برای نظارت کمک می کند و به اپراتورهای امنیتی اجازه می دهد در کار خود کارآمدتر و موفق تر باشند.

تشخیض چهره، محدوده های مجاز و ورود غیر مجاز، تشخیص اشیا جامانده یا دزدیده شده در تصویر، تشخیص پرسه زنی و رفتارهای غیرعادی افراد و شمارش افراد و …  از جمله توانایی های هوش مصنوعی در سیستم نظارت تصویری میباشد.

یک هشدار یا سیگنال خودکار به خدمات اضطراری اجازه می دهد تا به جای واکنشی، فعال باشند و بلافاصله شروع به پاسخگویی کنند. این امر استفاده سنتی از دوربین مداربسته را برای ردیابی رویدادها، موقعیت ها و حوادث پس از گزارش و هشدار تغییر می دهد.

 

بسیاری از سیستم‌های دوربین مداربسته قدیمی فقط پس از وقوع جرم به حل آن کمک می‌کنند، که اغلب خیلی دیر است. اما با بهره گیری از هوش مصنوعی میتوان سناریوی موردنظر در هنگام وقوع جرم را پیاده سازی کرد.

مانند دوربین‌های مداربسته معمولی، دوربین‌های مداربسته هوش مصنوعی اطلاعات را ذخیره می‌کنند تا بتوان هر حادثه‌ای را بررسی کرد. با این حال، دوربین مدار بسته هوش مصنوعی می تواند هشدارها را در زمان واقعی شناسایی و ارسال کند. این بدان معنی است که اپراتورها می توانند واحدهای پاسخ تلفن همراه را برای مدیریت یک موقعیت در صورت وقوع ارسال کنند.

 

هوش مصنوعی واقعی یا هوش عمومی

هوش مصنوعی، ارتباط نزدیکی با مفهوم تکنیکی فناوری دارد.  آینده ای که توسط یک ابر هوش مصنوعی اداره می شود که بسیار فراتر از توانایی مغز انسان برای درک آن یا نحوه شکل دادن به واقعیت ما است.

 

نمونه های ضعیف هوش مصنوعی عبارتند از:
  • سیری، الکسا و دستیاران هوشمند دیگر
  • جستجوی گوگل
  • ربات های مکالمه ای
  • فیلترهای اسپم ایمیل

 

چت جی بی تی (ChatGPT)

یک چت بات هوش مصنوعی است که قادر به تولید محتوای نوشتاری در قالب‌های مختلف، از مقاله گرفته تا کد و پاسخ به سوالات ساده است. ChatGPT که در نوامبر 2022 توسط OpenAI راه اندازی شد، از یک مدل زبان بزرگ پشتیبانی می کند که به آن اجازه می دهد تا از نزدیک نوشته های انسان را تقلید کند.

 

نقشه های گوگل

Google Maps از داده‌های موقعیت مکانی گوشی‌های هوشمند و همچنین داده‌های گزارش‌شده توسط کاربر در مواردی مانند ساخت‌وساز و تصادفات رانندگی برای نظارت بر جزر و مد ترافیک و ارزیابی سریع‌ترین مسیر استفاده می‌کند.

 

دستیاران هوشمند

دستیارهای شخصی مانند سیری، الکسا و … از پردازش زبان طبیعی یا NLP برای دریافت دستورالعمل‌هایی از کاربران برای تنظیم یادآوری، جستجوی اطلاعات آنلاین و کنترل چراغ‌های خانه افراد استفاده می‌کنند.

 

فیلترهای اسنپ چت

فیلترهای اسنپ چت از الگوریتم های ML برای تمایز بین سوژه تصویر و پس زمینه، ردیابی حرکات صورت و تنظیم تصویر روی صفحه بر اساس آنچه کاربر انجام می دهد، استفاده می کنند.

 

چگونه از هوش مصنوعی در مراقبت های بهداشتی استفاده می شود؟

در تنظیمات مراقبت های بهداشتی، هوش مصنوعی برای کمک به تشخیص استفاده می شود. هوش مصنوعی در شناسایی ناهنجاری های کوچک در اسکن ها بسیار خوب است و می تواند تشخیص ها را از علائم و موارد حیاتی بیمار بهتر تشخیص دهد. هوش مصنوعی همچنین برای طبقه بندی بیماران، نگهداری و پیگیری سوابق پزشکی و رسیدگی به ادعاهای بیمه سلامت استفاده می شود. تصور می شود که نوآوری های آینده شامل جراحی رباتیک به کمک هوش مصنوعی، پرستاران یا پزشکان مجازی و قضاوت بالینی مشترک باشد.

 

ما در پاوان کالا، طیف وسیعی از سیستم ها و خدمات را ارائه می دهیم تا مطمئن شویم خانه یا محل کار شما کاملاً ایمن خواهد شد. نرم افزارهای تشخیص پلاک و تشخیص چهره از جمله محصولاتی هستند که با استفاده از تکنولوژی هوش مصنوعی تولید شده اند و در پاوان قابل ارایه میباشند. برای دریافت اطلاعات بیشتر به سایت ما مراجعه کرده یا با مشاوران ما به صورت رایگان تماس حاصل فرمایید.


دستگاه DVR چیست؟

دزدگیر اماکن چیست؟

دوربین اسپید دام چیست؟ 

اینستاگرام تلگرام

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *