دوربین مداربسته

شاخصه NETD در دوربین های حرارتی چیست؟

دوربین حرارتی

شاخصه NETD در دوربین های حرارتی چیست؟

شاخصه NETD در دوربین های حرارتی چیست؟ وقتی به جزئیات فنی دوربین حرارتی نگاه می کنیم ممکن است با عبارت یا مشخصه “NETD” روبرو شویم. این عبارت مخفف “تفاوت دما معادل نویز” است. این یک معیار برای بیان چگونگی تشخیص یک تفاوت بسیار کوچک در تابش حرارتی در تصویر یک دوربین حرارتی (Thermal) است.

اندازه NETD معمولاً به میلی کلوین (mK) بیان می شود. گاهی اوقات NETD به عنوان “کنتراست حرارتی” نیز شناخته می شود. نکته حائز اهمیت تین است که هرچه نویز بیشتر باشد، مقدار NETD دوربین نیز بالاتر است.

دوربین های حرارتی با کاربرد علمی ممکن است مقادیر NETD حدود 18 میلی کلوین را هم پشتیبانی کنند ولی شاخصه NETD در دوربین های حرارتی با کاربرد صنعتی و تجاری معمولا بین 40 تا 60 است.

NETD  چه تاثیری بر اندازه گیری دما

شاخصه NETD در دوربین های حرارتی چیست؟

تصاویر زیر یک صحنه ضبط شده توسط دو دوربین مختلف را نشان می دهد. NETD یک دوربین 60 میلی کلوین و دوربین دوم 80 میلی کلوین است. نواحی موجود در تصویر با دمای بسیار پایین، نویز بیشتری را در تصویر با دوربین 80 میلی کلوینی نشان می دهد. شاید تفاوت 20 میلی کلوین زیاد به نظر نرسد، اما همانطور که مشاهده می شود به طور بالقوه تأثیر زیادی بر کیفیت تصویر و دقت اندازه گیری دارد.

عوامل موثر بر تغییرNETD.

عوامل مختلفی وجود دارد که می تواند NETD را تحت تأثیر قرار دهد. دوربین های حرارتی گاهی اوقات با بیش از یک دامنه اندازه گیری درجه حرارت کالیبره شده ارائه می شوند. خوانش سر و صدا می تواند بر اساس محدوده انتخاب شده و همچنین درجه حرارت شی متفاوت باشد. تا زمانی که کنتراست حرارتی قابل توجهی در تصویر وجود داشته باشد و دمای مورد نظر بسیار بالاتر از دمای زمینه باشد ، این امر تأثیر چندانی بر دقت اندازه گیری نخواهد داشت. سطح نویز همچنین می تواند تحت تأثیر دمای دوربین قرار گیرد. اگر دوربین در معرض دمای بالای محیط قرار گیرد، ممکن است نویز تصویر خروجی افزایش یابد.

عامل دیگری که می تواند NETD را تحت تأثیر قرار دهد F-stop لنز است. F-stop یا دیافراگم لنز نحوه رسیدن تابش حرارتی اجسام به آشکارساز دوربین را تعیین می کند. به طور کلی F-stop پایین تر منجر به مقدار کمتر نویز می شود.


تفاوت دوربین مدار بسته دام و اسپیددام

اینستاگرام

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *