مطالب آموزشی

فیلتر IR-Cut در دوربین های مداربسته

فیلتر IR-Cut در دوربین های مداربسته

فیلتر IR-Cut در دوربین های مداربسته

فیلتر IR-Cut در دوربین های مداربسته چیست و چگونه کار می کند؟

فیلتر حذف نور مادون قرمز  IR-Cut Filter در دوربین های مداربسته برای تولید تصاویر رنگی دقیق استفاده می شوند. یک فیلتر IR-Cut به جلوگیری از ورود نور مادون قرمز به دوربین، در روز کمک می کند. این عملیات با کمک دو تکنیک بازتاب یا جذب نور مادون قرمز انجام میگیرد.

 

در وافع فیلتر مادون قرمز همانند عینک آفتابی عمل میکند که در روز مقابل سنسور قرار میگیرد و در شب به کنار میرود. در واقع در هنگام روز مانع از ورود نورهای مادون قرمز محیطی مزاحم به سنسور دوربین میشود و از بوجود آمدن تصویر ناواضح جلوگیری میکند. اما در شب باید فیلتر مادون قرمز برداشته شود تا نور مادون قرمز وارد سنسور دوربین شود و تصویر سیاه سفید واضح را تولید کند.

 

نور مادون قرمز منجر به اعوجاج رنگ در طول روز می شود. به همین دلیل است که دوربین های روز/شب دارای یک فیلتر IR-cut هستند که مانع ورود نور مادون قرمز آزاردهنده در طول روز به سنسور تصویر می شود. در مقابل، هنگامی که نور به زیر سطح معینی می‌رسد، فیلتر به‌طور خودکار از جلوی سنسور دوربین کنار می رود تا نور مادون قرمز به سنسور تصویر برخورد کند. در همان زمان، دوربین به حالت سیاه/سفید تغییر می کند که می تواند از نور مادون قرمز به طور بهینه استفاده کند.

 

فیلترهای جذبی که در IR-Cut هستند از شیشه خاصی ساخته شده اند که به جذب تشعشعات نزدیک به مادون قرمز کمک می کند. همچنین فیلترهای بازتاب، فیلترهای کوتاه گذر هستند که به بازتاب نور مادون قرمز با کارایی بالا کمک می کنند.

لازم به ذکر است، فیلترهای جذبی بیشتر در دوربین‌های CCD استفاده می‌شوند و فیلترهای IR بازتابنده بیشتر در دوربین‌های CMOS استفاده می‌شوند.

در طول روز، دوربین از فیلتر IR-cut استفاده می کند که به فیلتر و حذف کردن نور مادون قرمز کمک می کند و باعث تولید تصویر دقیق تر میشود. هنگامی که دوربین در حالت شب کار می کند، فیلتر IR-cut به کنار می رود و اجازه می دهد حساسیت دوربین به 0.001 لوکس یا کمتر برسد.

فیلتر IR-Cut در دوربین های مداربسته

 

فیلتر IR-Cut در دوربین های مداربسته

IR-Cut چگونه کار می کند؟

IR-cut یک شاتر با طراحی مکانیکی است. بین حسگرهای تصویر و لنز وجود دارد. می توان آن را با یک موتور یا با کمک آهنربای الکتریکی کنترل کرد و برای مسدود کردن یا ارائه نور مادون قرمز برای دریافت تصویری با کیفیت بالا در طول روز و شب طراحی شده است.

فیلتر IR در طول روز جلوی حسگر دوربین قرار می گیرد و اینکار به مسدود کردن اشعه مادون قرمز در طول روز کمک می کند و فقط به نور مرئی اجازه ی رسیدن به حسگر دوربین را می دهد. این کار باعث میشود که رنگ های تصویر مختل نمیشوند و سبب نمایش واقعی رنگ های میشود.

 

فیلتر IR در شب یا در شرایط کم نور به کنار میرود. این به مادون قرمز و سایر اشکال نور کمک می کند تا به سنسور CCD/CMOS برسند. سنسور تصویر می تواند نور کافی را جذب کند و دوربین می تواند به حالت سیاه و سفید تبدیل شود که حساسیت بیشتری به نور مادون قرمز دارد.

 

فیلتر IR-Cut در دوربین های مداربستهفیلتر IR-Cut در دوربین های مداربستهفیلتر IR-Cut در دوربین های مداربسته

 

مادون قرمز (IR) چیست؟

مادون قرمز (Infrared) به عنوان انرژی تابشی شناخته می شود. این تشعشعات الکترومغناطیسی است که طول موج های بیشتری نسبت به نور مرئی دارد. چشم انسان می تواند نوری را ببیند که طول موج آن بین 320 تا 760 نانومتر است.

اما محدوده مادون قرمز بین 700 نانومتر تا 1000 نانومتر در طیف الکترومغناطیسی است. این بسیار بیشتر از چیزی است که چشم انسان می تواند ببیند و یک دوربین می تواند این نور را تشخیص داده و از آن برای ایجاد تصاویر استفاده کند.

 

نکاتی برای دید کامل در شب

مادون قرمز هنگام تغییر از حالت روز به شب از هرگونه تصویر خارج از فوکوس جلوگیری می کنند. در طول روز، لنزهای استاندارد کیفیت تصویری مشابه لنزهای تصحیح شده IR به شما می دهند.

 

فیلتر IR-Cut در دوربین های مداربسته

فیلتر حذف مادون قرمز چیست؟

به طور ساده، دوربین های مداربسته آشکارسازهای هوشمندانه نور هستند. از طریق یک سنسور CCD یا CMOS سطوح مختلف نور قرمز، سبز و آبی شناسایی شده و به سیگنال دیجیتال تبدیل می‌شود و تصویری را ایجاد می‌کند که با چشم انسان قابل مشاهده است. با این حال، طیف نوری که چشم می تواند ببیند نسبتاً محدود است.

برخلاف چشمان شما، حسگرهای دوربین می توانند نور “نزدیک مادون قرمز” را تشخیص دهند.

برای شبیه‌تر کردن تصویر به آنچه که انسان‌ها می‌توانند ببینند، اکثر دوربین‌ها دارای یک فیلتر حذف مادون قرمز هستند که فقط به نور مرئی اجازه عبور می‌دهد و مادون قرمز ناخواسته را منعکس می‌کند.

در بعضی مواقع حذف نور مادون قرمز یک مزیت است. در شرایط کم نور، دوربین ها تا جایی که ممکن است نور را می گیرند تا بدون توجه به رنگ، تصاویر روشن تری تولید کنند.

دوربین های روز و شب در محیط هایی که استفاده از نور مصنوعی را محدود می کنند مفید هستند.

 

یک پروژکتور IR که نور مادون قرمز را فراهم می کند نیز می تواند همراه با دوربین روز و شب استفاده شود تا توانایی دوربین برای تولید فیلم با کیفیت بالا در شرایط نور کم یا شب را افزایش دهد.

 

هدف از فیلتر IR-Cut در دوربین های مداربسته رنگی

همانطور که قبلاً ذکر شد، طیف رنگی که توسط چشم انسان مشاهده می شود در مقایسه با طیفی که توسط دوربین مشاهده می شود بسیار محدود است.

در نتیجه، برای به دست آوردن بهترین دید در روز و شب با یک دوربین، فیلترهای IR-cut مکانیکی را می توان به کار گرفت تا به طور خودکار مقابل حسگر سوئیچ کند تا امکان بازتولید رنگ دقیق در طول روز به علاوه پاسخ IR خوب در نور کم در هنگام تاریکی فراهم شود.

 

فیلتر مکانیکی IR-cut به هزینه دوربین می افزاید، بنابراین ممکن است برخی دوربین ها بدون فیلتر استفاده شوند. به عنوان مثال. مانند دوربین های داخلی یا دوربین های خارجی که دقت بازتولید رنگ آنقدر مهم نیست که داشتن یک تصویر کلی خوب با عملکرد خوب در شب اهمیت دارد.

 

امروزه تمامی دوربین های مداربسته AHD (اولدکس) و یا IP (تحت شبکه) می توانند با بهره گیری ازین تکنولوژی فیلتر مادون قرمز، بهترین تصویر را در روز و شب به ما ارائه دهند.

ما در پاوان کالا، طیف وسیعی از سیستم ها و خدمات را ارائه می دهیم تا مطمئن شویم خانه یا محل کار شما کاملاً ایمن خواهد شد. نرم افزارهای تشخیص پلاک و تشخیص چهره از جمله محصولاتی هستند که با استفاده از تکنولوژی هوش مصنوعی تولید شده اند و در پاوان قابل ارایه میباشند. برای دریافت اطلاعات بیشتر به سایت ما مراجعه کرده یا با مشاوران ما به صورت رایگان تماس حاصل فرمایید.


بهترین پکیج دوربین مدار بسته

هوش مصنوعی چیست؟

هوش مصنوعی چیست؟ 

اینستاگرام تلگرام

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *