دسته‌بندی نشده

زوم اپتیکال چیست؟

زوم اپتیکال چیست؟

زوم اپتیکال چیست؟

زوم اپتیکال در دوربین مداربسته و دوربین های امنیتی بدین معناست که می توان فاصله کانونی لنز این دوربین ها را تغییر داد و زاویه دید را باز و بسته کرد و همچنین تصویر را فوکوس کرد تا تصویر واضح و با کیفیت داشته باشیم.

 

دوربین های مداربسته ای که دارای لنز اپتیکال هستند به شما این امکان را می دهند که برای مشاهده جزئیات تصویر و فواصل دورتر، بزرگنمایی کنید بدون اینکه تصویر بی کیفیت شود و همچنین برای داشتن زاویه دید بازتر و وسیع تر، به راحتی اینکار را انجام دهید.

زوم اپتیکال دوربین مداربسته(چه IP و چه غیرIP)، با تنظیم واقعی اپتیک دوربین و جابجا کردن لنزهای داخل دوربین بدست می آید.

 

زوم اپتیکال چیست؟

 

میزان زوم در دوربین دارای مقدار عددی مانند  2X و3X و5X و ….. می باشد که میزان بزرگنمایی است که لنز دوربین، قادر به انجام آن می باشد. مثلاً دوربین که دارای لنز اپتیکال 10X میباشد بدین معناست که تصویر را از بازترین حالت زاویه دید تا 10 برابر می تواند زوم کند و به بسته ترین حالت زاویه دید برسد بدون اینکه کیفیت تصویر آن افت کند.

بطور تخصصی تر می توان گفت اگر فاصله کانونی لنز را در حالت زوم (تله Tele) و باز (واید Wide) بهم تقسیم کنیم، عدد بدست آمده، میزان بزرگنمایی خواهد بود:

 

زوم اپتیکال چیست؟

 

 

برای توضیح بهتر این موضوع، نگاهی کامل به انواع لنز در دوربین مداربسته داریم:

بطور کلی دوربین­های مداربسته دارای دو نوع لنز هستند:

1- لنز ثابت(Fix Lens): زاویه دید ثابت است و بر اساس فاصله کانونی که معمولاَ 2.8 میلی­متر یا 3.6 میلی­متر یا4 میلی­متر می­باشد، زاویه دید دوربین حدود 100درجه یا 90درجه یا80 درجه خواهد بود.

2- لنز متغیر (وریفوکال Varifocal Lens): زاویه دید قابل تغییر و تنظیم می باشد و معمولاَ در زمان نصب دوربین، زاویه دلخواه را بر اساس شرایط محیط تنظیم می­کنیم. زاویه قابل تنظیم معمولاَ بین 2.8 میلی متر تا 13 میلی­متر می­باشد که زاویه دید حدود 100 درجه تا 30 درجه را می­دهد. دوربینهای با لنزهای متغیر به دو دسته زیر تقسیم میشوند:

 

 

انواع دوربین مداربسته دارای لنز متغیر (وریفوکال- اپتیکال)

  • دوربین مداربسته دارای لنز متغیر دستی (وریفوکال دستی –زوم اپتیکال دستی-manual varifocal): زاویه دید این دوربین در زمان نصب آن قابل تنظیم است و با توجه به زاویه دید مورد نظر می توان لنز را تغییر داد و در جای خود ثابت کرد و سپس محفظه دوربین را بست. برای تغییر مجدد زاویه دید لازم است مجدداَ سراغ دوربین برویم و لنز آن را تغییر دهیم. این کار در دوربین های دارای لنز موتورایز به سادگی و با کمک کامپیوتر یا دی وی آر قابل انجام خواهد بود که در زیر توضیح داده خواهد شد.
  • دوربین مداربسته دارای لنز متغییر موتوردار (زوم اپتیکال موتوردار-وریفوکال موتورایز-varifocal motorized): زاویه دید این دوربین هر زمان که بخواهیم از طریق سیستم (کامپیوتر یا دی وی آر) قابل تغییر و تنظیم است. این کار توسط موتورهای بسیار کوچکی که روی لنز تعبیه شده است انجام می­شود و با توجه به فرمانی که ما به دوربین می­دهیم، زاویه دید را بازتر یا بسته تر می­کند و برای تغییر زاویه دید دوربین دیگر نیازی به رفتن پای دوربین و انجام دستی آن نیست.

لازم بذکر است دروبین های چرخشی (اسپیدام PTZ) نیز دارای لنز موتورایز هستند که علاوه بر چرخش در تمام جهات می توانند زوم اپتیکال قوی و باکیفیتی داشته باشند.

 

مزایا و معایب دوربین مداربسته دارای زوم اپتیکال

بزرگترین نقطه قوت آن اینست که با بزرگنمایی و زوم دچار افت کیفیت تصویر نمی شویم و جزئیات تصویر را از فاصله دور می توان واضح دید.

اما عیبی که دارد اینست که وقتی برای دیدن جزئیات زوم می کنیم، زاویه دید کمتر می شود و نقاطی که در نزدیکیه محل نصب هست، در تصویر نخواهند بود.

 

تفاوت زوم اپتیکال و زوم دیجیتال

در مقابل زوم اپتیکال، زوم دیجیتال وجود دارد. زوم دیجیتال هیچ تغیر فیزیکی در دوربین ایجاد نمی کند و فقط با بزرگنمایی پیکسل های تصویر، باعث بزرگ شدن تصویر می شود بنابراین کیفیت تصویر با زوم دیجیتال افت خواهد کرد و به خوبیه زوم اپتیکال نخواهد بود.

 

قیمت دوربین مداربسته با لنز ثابت و لنز اپتیکال

یکی از آیتم هایی که در قیمت هر دوربین مداربسته ای تاثیر گذار است، دارا بودن لنز ثابت یا متغیر است. قطعاَ دوربین های دارای لنز اپتیکال، قیمت بالاتری نسبت به لنز ثابت دارند. همچنین دوربین های دارای لنز اپتیکال موتورایز، قیمت بالاتری نسبت به دوربین های دارای لنز اپتیکال دستی هستند.

در بین دوربین های مداربسته مارک پاوان PAVAN که دارای تکنولوژی تحت شبکه IP هستند، انواع مدل های دوربین با لنز ثابت (4mm- 3.6mm- 2.8mm) و لنز موتورایز

(میلیمتر 13.5~2.7 و میلیمتر12~2.8 و میلیمتر135 ~ 4.5 و غیره) تولید گردیده تا برای محیط های مختلف کاربرد داشته باشد.

برای دریافت اطلاعات بیشتر به سایت ما مراجعه کرده یا با مشاوران ما به صورت رایگان تماس حاصل فرمایید.


دوربین مداربسته وارم لایت 

نکات مهم در خرید دوربین مداربسته

نحوه پاک کردن فیلم دوربین مداربسته

اینستاگرام تلگرام

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *